Розвиваємося, граючись

 

     Візуальний словник соціальних ситуацій

                                 (рекомендації педагога)

       Діти з аутизмом мають виражені проблеми в питанні соціальної взаємодії та комунікації, не завжди в достатній мірі розуміють і сприймають процеси соціальної взаємодії, не розуміючи при цьому причини й наслідки, а також далеко не завжди в процесі комунікації можуть висловити свої бажання та потреби. В процесі спілкування вони відчувають себе в небезпеці, реагують при цьому роздратовано й імпульсивно.           Актуальною стратегією  вирішення цих проблем є соціальні історії, які допомагають людям зі спектром аутизму «зчитувати» і розуміти соціальні ситуації.

      Соціальні історії – це нескладні розповіді, які навчають дітей із РСА  відповідній поведінці і соціальним навичкам. Вони описують ситуації, які викликають у дитини певні труднощі, а також розповідають про те, чого слід очікувати від інших людей в таких ситуаціях і чого інші люди очікують від дитини.Соціальні історії можуть бути використані не тільки для навчання того, як вести себе в соціальних ситуаціях, а й для освоєння нового розпорядку дня, нових занять і того, як реагувати на різні почуття. «Написання» соціальних історій для дітей із розладами спектру аутизму може допомогти в подоланні проблем їх поведінки в певних обставинах і використовуються для підготовки дитини до чого-небудь (подія, день, місце …) з метою допомогти їй прийняти зміни, щоб вона знала, на що може розраховувати в конкретній соціальній ситуації і змогла вести себе найкращим чином.

      Соціальні історії можуть бути використані як в школі, так і вдома. Вони не відносяться до якогось процесу або ситуації, так що можуть бути використані вчителями, лікарями і батьками.

       У роботі з аутичними дітьми використовую «Візуальний словник соціальних ситуацій для дітей з розладами аутистичного спектру» (автори Романа Страусова, Моніка Кноткова). Вважаю, що це один із найкращих помічників у розв’язанні соціальних проблем у взаємодії як із дорослими, так і з ровесниками, сприяє формуванню комунікативно-мовленнєвих функцій, виробленню позитивного впливу на їх самосприйняття, самосвідомість і віру у власні сили.

  Використання схем-моделей для навчання дітей із РСА описовим розповідям (за методикою О. Ткаченко)

      

      За цією методикою для роботи використовується аркуш    картону 45х30 см, поділений на шість квадратів (за кількістю характерних ознак предмета або об’єктів чи пір року, про які потрібно розповісти). Дітей навчають знаходити головні, суттєві ознаки предмета, відрізняти їх від другорядних. Навчаючи дітей описових розповідей, використовують схеми-моделі. Діти вибудовують розповідь з дотриманням послідовності та параметрів, закладених у схемах: колір, форма, величина, матеріал, частини, дії. Використання схем при складанні описових розповідей допомагає дітям засвоїти порівняння предметів не в загальній формі – чим подібні, або чим відрізняються предмети, а диференціювати, порівнюючи предмети за формою, величиною, кольором тощо.

       Навчати дітей складанню описових розповідей є дуже важливим для їх розвитку. Вміння дитини точно, лаконічно й образно описувати предмет сприяє вдосконаленню їх  мови, мислення, полегшує процес обміну інформацією.

       Навчаючи дітей із РСА складанню описових розповідей, учитель-дефектолог БСЗШ № 19 Антосюк О. використовує наочні опорні схеми. Вони помітно спрощують завдання, роблячи висловлювання чіткими, зв’язними та послідовними.

         Використання схем-моделей сприяє:

- формуванню у дітей навичок побудови зв’язної цілісної описової розповіді;

- розвитку логічного, образного мислення, уяви, спостережливості;

вмінню оперувати родовими поняттями («тварини», «комахи», «посуд»);

- поглибленню знань про навколишній світ;

- покращенню мовленнєво-комунікативних навичок.

       Перелік тем, за якими рекомендується складати описові розповіді:

- овочі;

- фрукти, ягоди;

- тварини;

- рослини;

- людина;

- одяг;

- посуд;

- іграшки;

- пори року;

- герої казок, мультфільмів тощо.

   

Орієнтована модель заняття: складання речень, описових розповідей за схемами

Мета: вправляти дітей у складанні описових розповідей за схемами, узгоджувати прикметники з іменниками в роді, числі й відмінку; розвивати зв’язне мовлення.

                                                         Алгоритм роботи:

·    Розгляд ілюстрації.

·    Бесіда за змістом.

·    Складання 2-3 речень за ілюстрацією.

·    Пропозиція скласти речення за схемою.

·    Розгляд дітьми опорних схем, пояснення незрозумілих символів.

·    Наведення педагогом зразка складання опису-розповіді.

·    Складання опису дітьми за запитаннями:

     – Де живе тваринка?

      – Яка вона за розміром: велика чи маленька?

 – Як пересувається: літає, плаває, ходить?

 – Яка за характером: добра, зла?

 – Що їсть?

 – Чим вкрите тіло?


                     ***

    Результати впровадження технології доводять, що застосування схем-моделей є одним з ефективних способів сприяння розвитку мовлення, словесно-логічного мислення, пам’яті у дітей із РСА.
     Цей вид роботи повністю відповідає особистісно орієнтованій моделі навчання, за якої враховуються індивідуальні особливості дитинидопомагає педагогові встановити з вихованцями оптимальні  партнерські стосунки, створити атмосферу емоційної довіри та розкутості.  Схеми-моделі можуть застосовуватися не лише на мовленнєвих заняттях – вони можуть бути широко використані в різних видах діяльності: ігровій,  зображувальній,  формуванні логіко-математичної компетенції тощо.

                         

Немає коментарів:

Дописати коментар