Методична скарбничка

                           


Інноваційні методики та

 технології в Новій

 українській школі


     Інноваційні педагогічні технології в новій українській школі – це розвиток науки і техніки, що сприяє появі сучасних форм навчальної комунікації,новітніх методів у вирішенні освітніх завдань. Вони забезпечують умовирозвитку особистості, здійснюють її право на індивідуальний посильний внесок, на особистісну ініціативу та свободу саморозвитку.

      Інноваційні педагогічні технології є специфічними і досить складними, тому потребують особливих знань, навичок, здібностей.
     Наша місія – ефективно розвивати пізнавальні, комунікативні якості, життєві компетентності дітей із особливими освітніми потребами та, зокрема, з розладами спектру аутизму в різних соціальних інституціях. Тож інноваційні технології нам мають бути геніальними помічниками.

    Я познайомлю вас із декількома з них, завдяки яким, власне, і досягаю ефективного результату в корекційно-відновлювальній роботі з дітьми з РСА.

Слайд 1.

Людина сприймає інформацію за допомогою органів чуття.

Слайд 2.

Мнемотехніка – технологія ефективного засвоєння інформації.

Слайд 3.

Китайська притча переконує: «Скажи мені –  і я забуду, покажи мені   і я запам’ятаю, дай зробити   і я зрозумію».  Мнемотехніка – це сукупність прийомів і способів, що полегшують запам'ятовування і збільшують обсяг пам'яті шляхом застосування асоціацій. Ця нова освітня технологія допомагає кожній дитині комфортно та легко здобувати знання у будь-якому віці.

Завдяки образності, ігровому та емоційному компонентам процес запам'ятовування перетвориться для дитини на цікаву, захоплюючу гру, а потрібна інформація мимовільно й міцно закарбовуватиметься в пам'яті. К. Ушинський стверджував: «Навчайте дитину якимось невідомим п’яти словам і вона  буде довго та марно мучитись, а пов’яжіть 20 таких слів із картинками, і дитина запам’ятає їх умить».

 

Слайд 4.

Мнемотехніка

-    носить здоровязбережувальний характер;

-  сприяє поліпшенню ефективності засвоєння нової інформації та формує здатність зберігати в пам’яті отриману;

- розвиває комунікативні мовленнєві та пізнавальні функції особистості, образне мислення, зорову пам'ять.

 

Майстер-клас.

Слайд 5. Вірш «Сонячний  зайчик».

Слайд 6. Картинки до вірша.

 

Методика використання схем-моделей для навчання дітей описовим розповідям за методикою Т. Ткаченко.

 Слайд 7.

За цією методикою для роботи використовується аркуш картону (паперу) розміром 45х30 см, поділений на шість квадратів (за кількістю характерних ознак предмета або об’єктів чи пір року, про які потрібно розповісти). Навчаю учнів знаходити головні, суттєві ознаки предмета, відрізняти їх від другорядних. Діти будують розповідь з дотриманням послідовності, закладеній у схемах: колір, форма, величина, дії тощо.

Майстер-клас за схемами-моделями.

Слайд 8

Використання схем при складанні описових розповідей допомагає дітям:

   -    ефективно долати мовленнєві вади;

-                     формуються вміння порівнювати, диференціювати, виділяти головні, суттєві ознаки з ряду інших;

-                     розвиваються зв’язне мовлення, пізнавальні процеси;

-                     поглиблюються знання про навколишній світ.

Слайд 9.

Балансувальна дошка Більгоу, яка застосовується для стимуляції кори головного мозку та мозочка.

Показ балансувальної дошки Більгоу (батьки Бабича Германа).

Майстер-клас з учасниками.

     Дитина стоїть на поверхні дошки, яка кріпиться округлою основою та   спонукає її балансувати й  утримувати рівновагу. Дитині доводиться балансувати і:

- в положенні стоячи виконувати різноманітні вправи (обмінюючись із дорослим м’ячем, називати букви абетки, імена однокласників, звірів, птахів тощо; балансуючи, закидати м’ячики в ціль);

-  залазити і злазити з дошки: спереду, ззаду, з обох сторін;

- в положенні сидячи «по-турецьки» розгойдувати дошку і пропонувати дитині утримувати рівновагу;

- дитина в положенні сидячи на дошці: вправи для рук – імітація плавання (можна двома руками по черзі – лівою, правою);

- дитина в положенні сидячи «навпочіпки». Погойдувальні рухи зі сторони в сторону головою, потім зафіксувати погляд на предметі. Кругові повороти головою.

       Використання балансувальної дошки Більгоу допомагає дітям з аутизмом 

 (слайд 10):

-  покращити  навички балансування, координацію, загальну моторику;

-  сприяє усвідомленню відчуття власного тіла; 

-  стимулює емоційно-вольову сферу, знімає психологічну напругу, стереотипії;

- сприяє  розвитку усного та писемного мовлення, навичкам механічного читання, математичні здібності;

-  розвиває всі види пам’яті, увагу, спортивні навички.

     Отже, інноваційних технологій є багато, але нам потрібно добре усвідомити, що будь-яка з них не буде ефективною, якщо ми не вивчимо дитину як особистість, її індивідуальні особливості та потенційні можливості кожного школяра з розладами спектру аутизму.

      В. Сухомлинський писав: «…Замало бути обізнаним у нових ідеях. Потрібно знати, де можна використати ці ідеї, вміти з ними поводитись, а не лише захоплюватись…».

        


           Конспект уроку  з української літератури (6 клас)

 Тема. О. Ємченко.  «Драма на болоті»

Мета: навчати здобувачів освіти читати вдумливо, усвідомлюючи зміст прочитаного, розмірковувати, прислухатися до звучання художнього слова, вчити розуміти, аналізувати, узагальнювати прочитане, виділяти в ньому головне, давати відповіді на запитання учителя рядками тексту, робити посильні висновки з прочитаного; коригувати навички правильного, свідомого, виразного читання художніх творів, збагачувати словник, грамотно, охайно виконувати записи в зошиті; розширювати знання про тваринний світ нашого краю, викликати бажання допомогти беззахисним тваринам у дикій природі, виробляти навички застосовувати оборонні правила  з метою самозахисту; розвивати увагу, усне зв'язне мовлення, вміння використовувати мовленнєві навички в комунікативних цілях; коригувати стереотипні прояви; виховувати любов до природи, бажання оберігати її.

Обладнання: презентація «Тварини у дикій природі», картки-пазли,описові схеми-моделі, зображення лося, вовка, балансувальна дошка Більгоу, повітряна кулька.

Тип уроку: засвоєння нових і корекція набутих знань.

Клас: 6

Хід уроку

 

I.             ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Створення емоційно-позитивного настрою на уроці.

Вправа “Спіймай мій настрій”.

–  Відтворіть дії, які зараз почуєте.

  –  Усміхніться, “зніміть” усмішкузісвогообличчя та “киньте” їїсвоємусусідові. - - Спіймайте” усмішку, “прикрасьте” нею своєобличчя.

 – Зобразіть на обличчі щебудь-яку добру емоцію, “подаруйте” її своєму товаришеві.

 

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА.

1. Робота над чистомовкою. (Слайд 1)

Вітерець у лісі — ш-ш-ш.

Повзе вуж у траві — с-с-с.

Прилетів жук — ж-ж-ж.

Заспівав комарик — з-з-з.

2. Гра „Твердий — м'який”  (Слайд 2)

 – Змініть твердий звук на м’який, щоб утворилося нове слово: лук (люк); мий (мій); лис (ліс); кит (кіт); витер (вітер); син (синь).

3. Вправи для розвитку артикуляції дихання.

• Цокання язиком у ротовій порожнині.

• Маятник — ротик відкритий в усмішці, язик рухається від лівої до правої щоки.

• Як дзижчить комарик.

• Надуваємо щічки.

• Дуємона кульку.

• П’ємо чай із блюдця.

 

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Перевірка домашнього завдання.

Оповідання О. Копиленко «Чемпіонка з плавби».

а). Бесіда за прочитаним твором:

  – Про що цікаве дізналися з оповідання?

  – Якою була кішка Мурка?

  – Чому кішку перевезли на інший берег Дніпра?

  – Що побачив Василь Прокопович, коли повернувся додому?

  – Як бакенщик назвав Мурку?

б). Вибіркове читання.

 – Знайдіть уривок, у якому описується кішка.

 – Знайдіть і прочитайте опис Мурки після повернення додому.

 – Чому нас навчає цей твір?

 

IV.СcIV. CПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Вступна бесіда:

 – Яких лісових звірів ви знаєте?

 – Назвіть хижих звірів, травоїдних.

2. Відгадування загадок  із наступним показом зображень тварин. (Слайд 3)

Загадка про лося               

Як олень, та більший трохи,
Він розлогі має роги.
Ця тварина, ще говорять,
Любить їсти мухомори.

Загадка про вовка

Засвітились серед ночі
В темній хащі жовті очі.
Наче лісу грізний дух –
Гострі ікла, сірий смух.
Полювати йде хижак.
На весь ліс наводить жах
.

3. Повідомлення теми, мети уроку.

   – Сьогодні на уроці ми вчитимемося читати вдумливо, усвідомлюючи зміст прочитаного, оповідання про лютих вовків і беззахисну лосиху в оповіданні О.Ємченка «Драма на болоті», збагачуватимемо словник новими словами; розширювати знання про тваринний світ нашого краю.

4.Запис теми уроку в зошитах.

5. Первинне читання оповідання О. Ємченка «Драма на болоті» вчителем.

   – Яку картину ви собі уявили, слухаючи оповідання?

6. Робота над усвідомленим читанням.

Діти читають «ланцюжком».

7. Музична фізкультхвилинка «Весела перерва». (Слайд 4)

8. Робота в зошитах. Словникова робота.

Єгер – мисливець, що керує полюванням;

ветлікар – лікар, який лікує тварин;

стодола – будівля для зберігання сіна;

браконьєр – людина, яка полює в недозволених місцях, у недозволений час.

        Написати подані слова та пояснення до них у зошитах.

9. Бесіда за прочитаним.

– Що сталося на узліссі?

 – Хто переміг у боротьбі?

 – Хто допоміг лосисі?

 – Що сталося через півроку?

  – Яка подія сталася біля стодоли?

  – Як ви, гадаєте, діти, чому лосиха неодноразово зверталася до людей?

10. Гімнастичні вправи для очей.

11. Вибіркове читання.

а). Прочитати уривок боротьби лосихи з вовками.

б). Знайти рядки, в яких розповідається, як поранена лосиха прийшла до ветлікаря.

12. Гра в парах «Склади картинку».

    Діти з пазлів складають картинки-зображення вовка, лося.

13. Складання описових розповідей про вовка, лося за схемами-моделями.

     Діти складають опис звірів: де живе тварина, чим живиться, добра чи зла, чим укрите тіло тощо.

14. Гра «Добрий – злий».

   Дітям пропонується назвати, добра чи зла тварина, балансуючи при цьому на дошці Більгоу та виконуючи гімнастичні вправи: зла (вовк) – присісти, добра (заєць) – встати тощо.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.

1.Бесіда:

 –  Чим відрізняються браконьєри від мисливців?

 – Чи потрібна допомога лісовим мешканцям?

       Як потрібно допомагати їм?

       Що потрібно робити, якщо бачите загрозу природі?

2. Розповідь учителя:

        – Кожна рослинка, кожна тваринка потребує захисту. Природа не шкодує фарб і щедро дарує нам красу і радість. Ми, в свою чергу, повинні також оберігати природу. Від цього ваше серце стане добрішим, душа – теплішою. Ми повинні завжди пам’ятати, що також є частинкою природи, вона – наша мати, а ми, мешканці Землі, – мудрі господарі.
Пам’ятайте, любі діти,
Щоб сади у нас цвіли,
Щоб літали в чистім небі
І лелеки, й журавлі,
Щоб пташки у нас співали,
І дерева підростали,
Щоб земля була у квітах, –
Бережіть природу, діти!

3. Гра „Закінчи речення”.

• Сьогодні на уроці я вчився...

• Я вперше дізнався...

• Мені було цікаво...

• Найбільше сподобалося...

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

 Правильно, усвідомлено читати оповідання О. Ємченка «Драма на болоті», називати головних дійових героїв твору.

Немає коментарів:

Дописати коментар